sloeproeivereniging Bartlehiem Friesland

Facebook

INSTRUCTIES TRAILER
Deze instructie voor de trailer van Sloeproeivereniging Bartlehiem bevat de specificaties van de
trailer, instructies voor tewaterlating en het eruithalen van de sloep en instructies voor het rijden met de trailer.

SPECIFICATIES TRAILER
Het is een trailer met 1 as, ongeremd, type N1 KO 750, lengte 5.60m. --6.65 m. en 1.90m breed.
Het gewicht van de trailer is 210 kg.
Het gewicht van de sloep is volgens opgave van de bouwer 450 kg.
Voor de riemen gaan we uit van 30 kg.
Dus totaal moet er 690 kg getrokken worden.
De trailer heeft 5 kielrollen, 2 kimrollen en 2 opdraaibare stempels.
Verder is er een lier om de sloep gecontroleerd in en uit het water te lieren. Vlak voor de lier zit een extra steun met 2 rollen om de boeg te fixeren.
Aan de achterkant zit de lichtbalk die in- en uitgeschoven kan worden. Uitgeschoven met de sloep op de trailer en ingeschoven zonder sloep.
Verder zit er een 13-polige stekker met een verloopstuk naar een 7-polige stekker. De lichtbalk moet bij het traileren losgedraaid en verwijderd worden. De stekker eerst naar links draaien dan er uit halen.
Aan de achterkant zit tevens een plek om het nummerbord te bevestigen. Omdat het totaal gewicht beneden de 750 kg blijft moet dat hetzelfde nummerbord zijn dan van de trekauto. Na gebruik het nummerbord dus weer meenemen door de chauffeur.
Op de trailer zit een kantelmechanisme. De borgpen dient bij het traileren te worden verwijderd en voor het transport weer te worden aangebracht. Hierdoor komt de sloep gemakkelijker met de juiste hellingshoek op de trailer.
Ten slotte is er een eenvoudig disselslot om diefstal te voorkomen. Slot altijd meenemen tijdens transport. De sleutel is bij Oeds en Judith (Herbergier).

TRAILERACTIES
Om de sloep in en uit het water te laten, moet de lichtbalk eraf en de stekker zo ophangen dat hij niet onder water kan komen. De geleidebalken hoeven niet te worden ingeschoven.
Kantelmechanisme gangbaar maken door de borgpen er uit halen en voor transport er weer in te steken.

Te water laten
• De auto en trailer achteruit steken naar de helling, ramen open voor communicatie. Bij de helling controleert iemand of de boot goed midden op de helling staat.
• Trailer hoeft niet al te diep in het water. Met de lier de sloep laten zakken.
• In de sloep zit een persoon (aan voorkant instappen) om controle te houden en om met twee lijnen de sloep op koers te houden en langszij de wal te manoeuvreren.

Uit het water halen
• Trailer klaar zetten, lichtbalk er af, stekker los maken en borgen boven water.
• Zorgen dat twee lijnen aan boord gereed liggen. Een persoon in de sloep om controle te houden.
• Omdat de sloep erg lang is de trailer ver in het water laten zakken. De sloep (erg windgevoelig) met de lijnen recht achter de trailer manoeuvreren.
• De lier vastmaken, laarzen aan, en dan de sloep verder inlieren en opletten dat hij er recht op komt.
Alle rollen/stempels zijn zo afgesteld dat ze horen bij deze sloep. Dus niet veranderen.
Bij onderhoud op de trailer is het soms nodig de stempels vrij te maken. Deze niet losdraaien maar beter is het de sloep met een hydraulische krik omhoog te drukken, zodat je kunt verven.

RIJDEN MET DE TRAILER
• De sloep wordt vastgezet met twee sjorbanden (moeten bij de hand zijn).
• Om de sloep niet te beschadigen, zijn er vier stukken schuimrubber beschikbaar. Deze tussen de sjorband en de huid van de sloep plaatsen.
• De lichtbalk weer monteren en controleren of alles het doet.
• Laatste controle of alles OK is.

Type auto
Sloep plus trailer weegt 690 kg. Dat is minder dan 750kg. En mag dus met rijbewijs B gereden worden. Of je auto dat kan trekken kun je lezen op je kentekenbewijs.

Tips bij rijden
Vooruit rijden is makkelijk. Omdat de trailer erg lang is, altijd ruime bochten maken omdat je anders gemakkelijk op de stoeprand komt en op de rotonde hetzelfde. Probeer dat met de buitenspiegel in de gaten te houden.
Achteruit rijden is lastiger. Het is ook makkelijk om de trailer af te koppelen en deze op het neuswiel met enkele mensen verder te manoeuvreren. Dit kan ITSLUITEND OP VLAK terrein, dus niet op de trailerhelling.